Perihal Penyusuan : Bila nak perah?

Assalamualaikum.

Hai ibu anggun. Walaupun sedang berpantang, saya tahu anda memang tetap dalam keadaan anggun. Sebab apa? Sebab saya tahu, anda sedang mengamalkan Set Berpantang Shaklee, kan kan kan?

Terima kasih ibu, kerana telah memberikan bayi comel anda dengan susu sendiri. Anda telah membuat pilihan yang tepat sekali. U are a great beautiful mom!

Tapi anda pasti tengah confuse, bila pulak nak start memerah susu untuk dijadikan stok? Seawal hari pertama ke? Atau tunggu dah masuk kerja je? Betul kan, ada sedang dilema.

Jadi saya ada sedikit sharing nak beri tentang waktu untuk memerah. Ini yang saya amalkan dulu lah.
Saya memilih untuk mula memerah pada hari ketiga bayi saya lahir. Pertama, sebab saya rasa breast saya masih bengkak walaupun bayi telah kenyang menyusu. Jadi tujuan utama saya perah ketika ini, adalah untuk mengurangkan rasa tidak selesa sahaja. Hanya bila perlu sahaja. Biasanya dalam 1-2kali sesi perahan.
Berapa oz yang saya dapat dihari ketiga. Tak banyak pun, dalam 1oz-3oz. Tak pa, tak banyak saya tetap simpan. Cecair yg masih dalam proses peralihan dari susu awal (kolostrum) ke susu matang masih lagi kekuningan.

Dan saya mula memerah untuk tujuan menyimpan stok ketika penghasilan susu saya telah agak stabil. Umur bayi 2 minggu. Fasa susu matang. Saya mula disiplinkan diri untuk mengepam 2kali seminggu, 7am dan 5pm

Umur bayi 4minggu, saya betul betul persiapkan diri dengan rutin mengepam seperti waktu bekerja nnt.
Jadual saya, 10 am, 2pm dan 5pm.

Dan hasilnya, memang penuhla peti beku saya tu. 

Alhamdulillah, perancangan yang rapi sangat membantu proses penyusuan susu ibu ni.
So dah dapat idea, bila waktu nak mula mengepam. Saya harap, sharing saya ini membantu.

pssss : nak lagi best, rasa badan sihat dan bertenaga sepanjang proses berpantang dan preparation Penyusuan 2 Tahun, saya amalkan set vitamin untuk berpantang dan menyusu
Nak amalkan juga, hubungi saya ye

.
  Lydzar Rusman, SHAKLEE ID : 859948
Kedai TripleS (K3S)

Call / SMS/ Whatsapp : 013 3583424
Facebook Twitter
Contact me: Google Talk lydzar Y! Messenger humble_head
TwitterLatest tweet: Set Penyusuan Shaklee berkesan ke? http://t.co/VZWjNv5n Follow @lydzar Reply Retweet   00:28 Jan-19