Sesi Perjalanan Menuju Master : 'FTWM TO WAHM'

Alhamdulillah, Ahad lepas saya berpeluang menyelit dalam Sesi Perjalanan Menuju Master bersama Master Lyna dan Master Zainul. Master Lyna minta saya share tentang topik ini 'FTWM TO WAHM'.

Mungkin memang dah glamor dikalangan ibu-ibu celik Internet ni tentang terms yang saya gunakan tu. FTWM adalah full time working mother dan WAHM adalah work at home mother.  Kedua-duanya term merujuk kepada kaum wanita (bergelar ibu) yang menjana pendapatan untuk membantu menaiktaraf ekonomi keluarga. Bezanya  FTWM perlu pergi ke sesuatu tempat atau lebih tepat 'pejabat' manakala  WAHM bekerja dari rumah.



Alhamdulillah, sejak bergelar WAHM Februari lepas, memang banyak kelebihan dan keseronokan bekerja dari rumah. Sebagai seorang wanita yang memegang banyak tanggungjawab, ditambah lagi dengan usaha mencari side-income, memang terasa beban dan kekangan dari segi masa dan tenaga. Kadang-kadang memang rasa terlalu penat bila perlu membuat terlalu banyak perkara dalam satu masa. Jadi sebab itulah, saya sangat bersungguh-sungguh untuk menyandang gelaran WAHM ni. Sekurang-kurangnya saya dapat kurangkan 1 bahagian tanggunggjawab saya iaitu bekerja di luar rumah. Dapat kurangkan masa travelling dan terperangkap di dalam kesesakan jalanraya. Dan saya dapat jimatkan sekurang-kurangnya 2jam setiap hari dari masalah kesesakan jalanraya ni.
2 jam yang sangat berharga, macam-macam saya boleh siapkan dalam masa ini apabila saya berada dirumah :)

Dan inilah antara perbezaan antara sebelum dan selepas bergelar WAHM.


Dan antara kejayaan peribadi saya sendiri sebagai SHAKLEE WAHM;

- Berjaya naik rank Key Coordinator selepas 4 bulan bekerja dirumah. 
- Target bergelar 5-Figure Income WAHM sudah pun tercapai seawal bulan pertama saya bergelar WAHM.
- Berjaya mengembangkan empayar RichFamily saya dengan lebih baik. Rekod terkini empayar saya sudah pun lebih 200 orang.

Alhamdulillah, ini semua rezeki dan petanda kasih-sayang ALLAH. Seronok sangat bila masa sekarang lebih tertumpu pada keluarga dan bisnes sahaja disamping mempunyai pendapatan sendiri.

Perancangan teliti menuju WAHM perlu dibuat jika anda benar-benar mahukannya. Ia tidak datang bergolek, ia juga tidak semudah yang disangka. Masih memerlukan perit jerih berusaha di awal penglibatan bisnes kita bersama Shaklee. Namun ianya tak pernah mustahil seba memang dah ramai yang join Kelab WAHM 5 Angka ni. :)

Saya juga mahu berkongsi sedikit tips jika anda juga bercita-cita mahu menjadi seorang WAHM;
RESTU SUAMI & KELUARGA:
Suarakan kepada suami dan keluarga tentang keinginan bergelar WAHM

KEWANGAN YANG KUKUH :
Berkerjasama dengan suami untuk membuat perancangan kewangan keluarga.

BERTUKAR CERITA:
Dapatkan pandangan dan pengalaman dari mereka yang telah pun bergelar WAHM

SEDIAKAN ‘DEDICATED SPACE’ :
Dimana-mana bahagian dalam rumah yang mana anak-anak boleh memahami, disitulah tempat ibunya bekerja.

LIBATKAN AHLI KELUARGA:
Libatkan suami & anak-anak agar mereka juga excited dan tidak terpinggir dengan ‘pekerjaan’ mama mereka.

Jika anda juga mahu menyandang gelaran ini, dan mahukan tunjuk ajar dari saya, jom lah jadi member RichFamily.  :)

Berminat? Let's be RichFamily Member :)

Hubungi saya melalui kontek info dibawah.

Lydzar Rusman
Shaklee ID : 859948
Call / SMS / Whatsapp : 013 3583424
Facebook
Contact me: Google Talk lydzar Y! Messenger humble_head
Latest post: Bagaimana GLA Complex membantu anda yang dalam proses 'TRYING TO CONCEIVE' Mungkin nampak simple, tapi percaya atau tidak, sudah ada ramai baby lahir selepas ibu-bapa ...
  Like · Comment · Share