Makan GLA Complex, Period Jadi Tak Stabil?

"Makan GLA Complex, Period Jadi Tak Stabil", ini adalah salah satu senario yang kerapkali saya dengar dari para pengguna GLA Complex. Ramai yang ambil GLA Complex untuk memperbaiki 'period cycle' yang bercelaru, tapi kenapa bila ambil GLA Complex, jadi semakin bercelaru?

Anda pernah dengar terma krisis penyembuhan atau dalam Englishnya 'healing crisis'?
Ya inilah salah satu healing crisis apabila anda ambil GLA Complex. Sebenarnya vitamin sedang berfungsi dan bertindakbalas dengan hormon dalam tubuh badan kita.

Apa yang perlu anda buat?
Teruskan pengambilan, perbanyakkan minum air dan konsistenlah.

Tapi jangan tak tahu, disebalik banyak rungutan period tak tetap, ramai juga yang dah rasa kebaikan GLA Complex untuk menstabilkan dan membetulkan period cycle mereka. Yang dah berjaya hamil pun RAMAI tau!

Terpanggil untuk sama-sama berkongsi pengalaman tentang GLA Complex.

Saya ambil GLA Complex sebaik sahaja saya mula memasang implanon (kaedah perancangan keluarga) pada awal tahun 2012. Kini dah expired pon implanon yang saya pakai tu.

Sebab apa saya ambil GLA?
Dengan perasaan gusar dan risau jika implanon akan membuat sistem tubuh dan hormon saya huru-hara, saya ambil keputusan untuk consume GLA Complex secara konsisten.

Pada 3-4bulan pertama, pemakaian implanon dan pengambilan GLA Complex, ye benar, period cycle saya juga agak kelam kabut. Saya didatangi period selama lebih 2 minggu menghmpiri 3 minggu.
Ianya hanya kelihatan seperti 'stain' dan berwarna brownish sahaja. Dan apabila telah menjangkau lebih 15hari, darah period yang sedikit-sedikit ini, maka fahamlah saya, saya sdang berada dalam keadaan istihadah.


Pada umumnya, darah yang keluar dari rahim wanita dianggap darah haid kerana lazimnya mengalir mengikut putaran bulanan. Namun selain itu terdapat faktor-faktor lain yang menyebabkan darah itu keluar tidak mengikut putarannya, maka ia dianggap darah istihadah.
Apakah itu darah istihadah? Istihadah ialah darah yang keluar bukan pada waktu haid dan juga bukan dalam tempoh nifas. Menurut Syeikh Muhammad bin Saleh al-Uthaimin, istihadah ialah darah yang keluar terus-menerus pada seorang wanita tanpa henti sama sekali atau berhenti sebentar dalam sebulan.

Daripada takrif yang dikemukakan di atas, terdapat dua keadaan istihadah iaitu:
Keadaan pertama: darah yang keluar tanpa henti-henti.
Keadaan kedua: darah tidak keluar berterusan, sebaliknya berhenti seketika dan keluar semula.
Keadaan begini sehingga bulan keempat. Memasuki bulan kelima pula, period saya tidak datang untuk bulan tersebut. Dan ia juga berlaku sehingga beberapa bulan, yang saya kira adalah normal bagi pengguna implanon seperti saya.

Dan buat seketika, period datang dalam tempoh yang sangat sekejap. Walaupun begini keadaan dan ragam period cycle saya, saya tetap meneruskan pengambilan GLA Complex dengan konsisten kerana saya sukakan kesan sampingannya yang lain terutama sekali dari segi kulit.



 Wajah saya begitu jarang dihinggapi jerawat sejak konsisten dengan kombinasi GLA Complex dan pelbagai lagi vitamin untuk penyusuan saya ketika itu.

Dan memasuki tahun kedua saya berGLA Complex, period cycle saya menjadi agak panjang.
Datang period untuk tempoh 2 minggu, dan ia datang hanya 2 bulan sekali. Apapun, tiada masalah bagi saya denga kesan-kesan healing crisis dan senario period yang tidak berapa tetap ini.

Kerana saya memahami, darah period bukanlah dikira sebagai darah kotor, yang wajib keluar dari tubuh badan setiap bulan. Tetapi ia adalah runtuhan dinding rahim akibat dari proses ovulasi. Jika saya memang menghalang ovulasi daripada berlaku (dgn pemakaian implanon) susah tentulah proses ini (period cycle) tidak akan berlangsung dengan tetap.


Apa pun, kesan pengambilan vitamin dan suplemen memang bergantung pada sistem tubuh individu.